Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/cechy/kamenice.aspx
Home Česká republika Kamenice Mapa

Řeka Kamenice

84% Oblíbenost řeky


  • Pramen: Jizerské hory
  • Délka toku (sjízdné) v km: 30
  • Obtížnost:
      Úsek Říční km Obtížnost
    horníhráz Josefůl Důl - ústí Jelenní potok 30.1 - 28.3WW IV-V (X)
    ústí Jelenní potok - Jiřetín pod Bukovou28.3 - 23.0WW I-IV
    Jiřetín pod Bukovou - ][s ř.km 17.823.0 - 17.8nezajímavé
    ][s ř.km 17.8 - Tanvald17.8 - 16.0WW III-IV
    Tanvald - Haratice16.0 - 11.0WW II-III
    středníHaratice - Jesenný11.0 - 3.6WW II-IV
    dolníJesenný- ústí do Jizery3.6 - 0.0WW I-II

  • Podmínky: Horní úsek do přehrady k Josefovu Dolu je extrémní díky zatarasenému řečišti a prudkému spádu. Do Tanvaldu je 6 velmi nebezpečných jezů, které se většinou špatně přenáší. Průjezd Tanvaldem je také velmi náročný kvůli skalním prahům a bubnovým jezům, ale jeho sjízdnost je jen málokdy - voda je od jezů odváděna náhony.
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočetAktuálně PLA Aktuální sjízdnost
    hornína jaře (on-line web kamera)

    (datum plánovaného vypouštění: 20-21.4.)
    minimum: 6 m3/s
    optimum: 9 m3/s
    úsek: od přehrady
    vodočet: Josefův Důl
    měřeno: 29.04. 00:00
    8 cm
    0,156 m3/s
    střední a dolníminimum: 55 cm
    optimum: 65 cm
    maximum: 100 cm
    úsek: z Haratic
    vodočet: Plavy
    měřeno: 29.04. 00:10
    změna vodočtu nebo limitu: 08.11.2021
    36 cm
    1,577 m3/s
    Mapa sjízdnosti Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek od přehrady
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 2023000200000002
    Rok 2022000200000000
    Průměr000200000001

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek z Haratic
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 2024262870
    Rok 2023121131250001001419
    Rok 20221719143060000004
    Rok 202101278160464077
    Rok 202012125115000433
    Rok 2019137312360000210
    Průměr1216191461111157

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolítyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    horní hluboké lesnaté údolí, pak se otevírákajakzkušené1 den
    střední4 - 6 mhluboké lesnaté údolíraft, kajakzkušené7 - 8 km/h
    dolní6 - 7 múdolíraft, kajak, uzavřenéznalé6 - 7 km/h

  • Nejhezčí úsek: střední s peřejemi Prádelna, Držkovské schody, Tobogán ...
  • Nebezpečný úsek: horní a střední
  • Obvyklý začátek a konec: Velké Hamry 12.9, Plavy 11.7, Navarov 7, Jesenný 3.3, Podspálov 0.1
  • Plavbu spojit s řekou: Jizera
  • Přístup k řece: silnice i ČD dobře, jen silnice ve střední a dolní části v Haraticích, Navarově, Jesenném a Podspálově.
  • Tábořiště: (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (109)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Mamba
14 Josefův důl (u sjezdovky -Tanvald (u Billy) WW II, WW III 21.4.24 kajak Hodnoceni
Vodočet: Josefův důl 8 m3/s Popis: Moc pěkný úsek byl od cca Dolní Smržovky k Bille v Tanvaldu. Příště jet jen tenhle úsek. Tzv.Tanvaldska soutěska, trojkové peřeje, prahy, válečky. Za vyšší vody by byly těžké úseky za IV. Z Josefova dolů nejprve pěkný úzký potok,několik divokých peřejí II a III peřejí. V lese pod vysokým jezem pěkný delší úsek WW III. Cestou do Tanvaldu je několik jezů,všechny po prohlédnutí jetelný. Nejela jsem jen 2 jezy v Tanvaldu (první hodně kamenitý průjezd do zatáčky u levého břehu (ostatní jeli). Druhý jez -nesjízdná parabola. Pod Josefovym dolem se střídají dlouhé klidné úseky a vzdutí jezů s občasnými pěknými peřejemi.

Herčus
19 Josefův Důl (ústí Jeleního potoka) - Plavy (poslední most) ZW, WW I, WW II, WW III, WW IV 21.4.24 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: VD Josefův Důl: 9,0cbm, J. Důl(PLA): 63cm, 8,8cbm, J. Důl(CHMI): 77cm, 8,4cbm, Plavy: 70cm, 10,9cbm Popis: Info k vodočtům v Josefově Dole. Přehrada vypouští 9,0 kubíků, ale jak se na stránkách PLA píše, tak je v tomto údaji zahrnutý i vodárenský odběr, proto je lepší řídit se vodočtem Josefův důl také k dohledání na PLA, kde je vidět, že se stav vody pohybuje mezi 8,8 - 8,9 kubíku. Pak je ještě vodočet od CHMI níž - na začátku Josefova Dolu, který ukazuje, že máme stav vody 8,4 kubíku, jakože míň než vypouští, což si vysvětluju buď tím, že se tyto dva vodočty trochu liší v nepřesném výpočtu průtoku, nebo se půl kubík někde cestou ztratí, nevim, jen jsem chtěl poukázat na to, že je dobrý vědět co jak ukazuje a podle čeho se řídit, protože rozdíl půl kubíku je v korytě znát - v sobotu pouštěli o 0,6 kubíků víc a lidi co tenhle úsek jeli i v sobotu i v neděli pociťovali rozdíl. Za našeho nedělního stavu jsme přenášeli někteří 3, někteří 4 jezy z celkových asi 18ti pokud budu počítat i výraznější stupně. Některý jezy co se přenesly, tak buď pro nedostatek vody nebo všeobecný nebezpečí, zatímco v sobotu, když pouštěli o 0,6 kubíku víc byly jezy líp sjízdný avšak pokud by pustili ještě víc vody, pak už by některý splutý jezy mohly nabobtnat v nebezpečnější a muselo by se jich přetáhnout víc. Na řece byl náš stav optimální, jen kolem Tanvaldu a pod ním by to sneslo vody víc, tam už jsme trochu místy drhli, proto bych nezkoušel tenhle úsek nad Plavy za znatelně nižší vody. Info k řece: Překvapuje mě jak málo informací o tomhle úseku je, že ho nikdo moc nejezdí - možná kvůli častějším jezům, nicméně my co jsme to jeli jsme se shodli na tom, že to bylo super, že tenhle úsek nabízí víc výživnějších vodáckých míst, než klasika pod Plavy. Ráno se v Josefově Dole probouzíme do 5ti pod nulou. Po donucení se vylézt ze spacáku a někteří po rozmrazení hydra na slunci děláme pendl do Plavů na klasickou nástupku a zpátky. Tady nahoře si vynášíme lodě k ústí Jeleního potoka, kde dáváme na krásnou vodu v parádní přírodě, co už je jen o obtížností WW2-3 takže znatelně lehčí než pasáž od přehrady. Příště si to možná vynesu ještě o kousek výš k mostu, uvidim. Krásnou peřej dobrou na rozpádlování naruší jen sjízdný stupeň v lese a zklidní se až pod stromolávkou pod parkovištěm - ta jde podjet. Po chvilce pod regulérní lávkou musíme přenést první a jediný strom. Plavba dál je okolo WW1-WW2, takže hezky teče, někdy houpe a i když lemuje vesnici, mám pocit víc přírody než civilizace a líbí se mi to. První jez v Josefově Dole u Restaurace u splavu sjíždíme vlevo přes těleso - kajakáři, co to jeli včera nám najíždí cestu. Další jez pod fotbalovým hřištěm sjíždíme v pravý půlce, stavidlo máme po pravym boku, pod ním zábavný slalom mezi stromy. Dojíždíme k vlakový stanici Antonínov, kde jsou pod železničním mostem dva jezy nedlouho po sobě. Oba jsou vyšší a je dobrý je prohlídnout. Nakonec je jedeme - ten první v místě zlomu, kdy si necháváme modrou tyč na zlomu po pravym boku a druhej najíždíme zleva do středu, ale je dobrý se trefit do správnýho místa dopadiště, protože se to tam zužuje. Pod druhým jezem začne první výživnější a luxusní úsek, který bych hodnotil jako 400 metrů WW3-4, pak se to zklidňuje až k dalšímu jezu, který zprava do středu jedeme. Pod Jezem začne klidnější úsek, co ale stále hezky teče a slunce nám na cestu dodává energii a teplo. Mineme Tanvaldský Špičák a u stejnojmenný vlakový stanice skočíme vyšší jez z pravý strany v pravý části. Další jez před Smržovkou jedeme zhruba středem. Na dalším jezu co je pod mostem na úrovni kostela sv. Petra a Pavla teče valná většina vody pod stavidlo u levýho břehu, přes korunu jen málo - kajaky to zdrncnou, ale pro nás s gumou to nejede, tak se na koruně zastavíme - tam taky vidím, že z koruny trčí larseny o který by se dala loď prorvat, tak opatrně vystrčím nohu a posunu nás níž. Pod jezem větší vlny. Po chvíli další jez tentokrát voda pod stavidlem vpravo - koruna je jen vlhká, tak přenášíme, jen pár kajaků to tam nějak dosune v lodi - včera to prej bylo přejetelný vcelku dobře. To už jsme u železničního mostu na začátku Tanvaldu, odkud začíná další divoká pasáž - výživnější a delší než předchozí. Nejdřív se to začne naklápět u továrny do max WW3 až k prvnímu lesnímu jezu. Ten většina sjíždí včetně naší nafukovačky úplně zleva, kde jde proud do zatáčky a pod jezem hned začnou první WW3-4 místa. Plavbu pak přeruší druhý lesní jez co všichni přenáší zprava a pod jezem je ještě pár WW3-4 schodů. Končí to mostem u kulaťáku v Tanvaldu, kde se dá plavba ukončit před soutokem s Desnou a vyhodit lodě z navigace k Bille. My pokračujeme dál. Pod přítokem Desný nás čeká předělaný jez, co s gumou nakonec skáčeme, ale je to jen proto, že jsme líný přenášet, kajaky to nesou. Následuje WW2 až k dalšímu ošklivýmu jezu, co má asi 5 metrů na vejšku. Po prohlídnutí ho nikdo nejedeme i když je pravda, že za týhle vody pokud by byla možnost mít vespod někoho s házečkou, tak bychom ho s dlouhou lodí asi i dali, ale bez házečky to pokoušet nebudu, takže musíme přenést asi 200 metrů zleva po louce. Zastavit nad ním se dalo v pohodě. Pod jezem je několik sjízdných stupňů od nízkých po jeden vyšší - ten poslední a u něj je fajn si prohlídnout kudy ho jet. Dál ještě pár WW2 peřejí, který by možná za větší vody byly k WW3, následuje zklidnění na WW1. U Velkých Hamrů to máme jen tak tak s vodou protože náhon nakradl vodu. Před Plavy se voda vrací a stupeň s vodočtem jedeme vpravo. Pod stupněm to už znám, takže se zhoupneme na posledních vlnkách, přejedeme nízkej jez s náhonem vpravo, kde je třeba se jen trefit do průjezdu bez želez, nějak překrosíme poslední jez taky s náhonem vpravo a už jsme u mostu na klasický nasedačce, kde odjíždí poslední závodníci. Za nás to bylo super (všichni se shodli na tom, že je to lepší, než z Plavů) a už se těšíme na repete s tím, že bych asi končil u Billy v Tanvaldu, pokud bych neměl ambice pokračovat pod Plavy, pak to jet v kuse. Pasáž mezi Tanvaldským Špičákem a železničním mostem v Tanvaldu o kterým vodácký průvodce tvrdí nezajímavé nám i tak přišel, že to hezky teče a nemá smysl kvůli tomu vysedat z lodi a je lepší to dát jako jednu trasu v kuse. Spluto 18,5km za 4 hodiny, tentokrát zaokrouhlím nahoru.

Tomáš V.
4 most Jesenný - soutok s jizerou WW I, WW II 20.4.24 nafukovací kajak Hodnoceni
Vodočet: 12 m3/s Popis: Jen spodní úsek s pokračováním dál po Jizeře s Evou, Radkem a Lachtanem.

Mamba
14 Plavy -Jesenný 2x WW II, WW III, WW IV 20.4.24 kajak Hodnoceni
Vodočet: Plavy 11,6 m3/s Popis: Dvě super jízdy během vikendových zavodů.

Koks
8 Plavy - Jesenný WW III 20.4.24 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 12 cbm Popis:

Lachtan
4 Jesenný sil. most - Jizera soutok WW I, WW II 20.4.24 nafukovací kajak Hodnoceni
Vodočet: 12m3 Popis:

Klouček
8 WW I, WW II 20.4.24- 21.4.24 kajak Hodnoceni
Vodočet: 19.4.2024 Popis: Dolní Kamenda 2x z Jesenného na Paraple v SO + NE

Eki
4 Jesenný nad mostem - ústí do Jizery WW I, WW II 3.3.24 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Plavy, stav: 59 cm, 6.31 m3/s Popis: Pěkně to teklo a vody bylo akorát. Voda čistá s trochu medovým odstínem. Jez v Bohuňovsku obtažen vlevo. Většinou lehké, jen pár peřejí těžších, žádný padlý strom zcela přes řeku, vše se dalo projet. Kameny v toku, jak se na Kamenici sluší. První sasanky a podběly, bledule, kachny. Asi 10°C a občas slunko. Nepotkal jsem žádnou loď. Spluto v singlu na pálavě.


Zobrazit podrobnosti vodáků o této řece z jejich zápisků
Průvodce kilometráží:

Tisk kilometráže:

Od říčního km: do říčního km:

Detailní výpis:


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

04.04.23 Kamenice: Tree in the river - dam section. Location: 50.788643 15.204293 ... více
21.02.23 Kamenice: 20.2.2023 Držkovské skoky, strom přes řeku 50m nad peřejemi v úrovni hladiny, za vetší vody jde pžez ... více
16.04.22 Kamenice: strom (30-40cm kmen) přes celou délku řeky, cca kousek nad ústím Vošemendy, km. cca 2,0? nejde skoč ... více
08.10.17 Kamenice: Strom přes řeku asi 100 m před Tobogánem. Dnes 8.10., při 16 m3 se dal objet těsně u pravého břehu, ... více
17.03.17 Kamenice: Oblíbená železniční trať podél Kamenice Železný Brod - Tanvald má od 20.3.2017 do 24.3. výluku vždy ... více
27.12.16 Kamenice: Ahoj. Aktuálně je dobré dávat zvýšený pozor na popadané stromy na Kamenici z Plavů. Leží jich tu hne ... více
12.04.15 Kamenice: Pod ústím Vošmendy ihned za železničním mostem (km 1) je padlý mohutný strom. Doporučuji přistát vle ... více
19.05.14 Kamenice: Na říčním kilometru 1 za železničním mostem hned za levotočivou zatáčkou je přes řeku strom! Bezpečn ... více
22.03.12 Kamenice: Na úplnym konci soutěsky jsou blbě vidět dva stromy. Jeďte v pravo a první objedete a druhej buď pře ... více
23.07.11 Kamenice: Aktuální zpráva po povodňových stavech, které byly na Kamenici v posledních dnech (21.-23.7.): 23.7. ... více

více ... Přidat Hotline
Reklama
Spolujízda (pendl aut)
Reklama Půjčovna lodí Metuje na polských řekách

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour